Proiecte Internationale



World School

up
Initiat de Kanto International Senior High-School din Tokio, Japonia, proiectul World School se dorește a fi o entitate fără frontiere care să prilejuiască întâlniri  între liceeni și profesori de pe toate continentele pentru crearea unui program educațional ideal. Elevii sunt formați în sensul adoptării unei perspective globale prin care să devină toleranți la diversitate, schimbare, receptivi, responsabili la marile probleme actuale ale lumii și să stabilească legături de prietenie trainice cu scopul de a excela într-o societate globală și de a deveni “liderii” de mâine ai lumii.

Școala noastră, COLEGIUL  NAŢIONAL “COSTACHE NEGRUZZI” din IAŞI  este unic partener român în programul cultural – educativ internaţional “WORLD  SCHOOL” alături de şcoli din peste 20 de ţări din întreaga lume încă din anul 1999. Programul a fost inițiat în 1997 de către Kanto International High School din Tokyo, Japonia care găzduiește la fiecare doi ani forumurile anuale internaţionale. Pentru colegiul nostru, forumul din octombrie 2012 din SUA a insemnat a 12-a participare alături de alte 21 de țări de pe toate continentele (Australia, Canada, China, Finlanda, Germania, Franta, India, Indonezia, Italia, Macao, Noua Zeelandă, Statele Unite ale Americii, România, Rusia, Africa de Sud, Koreea de Sud, Taiwan, Tailanda, Turcia, Marea Britanie, Japonia)

Tema: “Environment: Housing and Volunteerism” /” Conditii de locuit si Spiritul de voluntariat  “

Organizator: LINCOLN MEMORIAL UNIVERSITY, din localitatea Harrogate, stat Tenessee, U.S.A.

Obiective:

>  cunoaşterea interculturală şi schimbul de valori interculturale;

>  Cunoaşterea condiţiilor de locuit specifice fiecărei ţări participante, ca expresie a culturii şi identităţii acesteia;

>  Conștientizarea efectelor pe care le au standardele de locuit asupra calităţii vieţii în societatea modernă ;

>  dezvoltarea spiritului de voluntariat şi conştientizarea importanţei educaţiei pentru o cetaţenie activă  în rândul tinerilor, ca factori majori în dezvoltarea comunităţii;

Perioada: 22 octombrie – 4 noiembrie 2012

Delegaţia: Prof. Coordonator: Gianina Artenie

Elevi participanţi:
1. Daria Bacaoanu, XIA 
2. Diana David, XIA
3. Alexandru Enache, XIA

Pregatirea pentru această participare a constat din alcătuirea de:

  • 3 postere informative (Iasi si Romania, Situatia cu privire la calamitatile pe care tara noastra le-a cunoscut in ultimii ani,  Activitatea de voluntariat din Romania ); prezentare power point introductivă despre România
  • portofoliu cu materiale, obiecte  promoționale pentru prezentarea școlii; pregatirea unui stand media cu  materiale promotionale pentru Iasi si Romania, expoziție de obiecte tradiționale românești ;
  • program folcloric românesc -colaj de 4 cântece și dansuri tradiționale;
  • activitate de voluntariat la Centrul de Zi “Mia Casa Inculeţ” din Bârnova- sprijin in alcatuitrea  temelor pentru acasa, in invatarea lectiilor, participare la activitati culinare ,  sportive si recreative alaturi de cei 17 copii din centru
  • activitatea de documentare si analiză pe marginea temei, propunerea de solutii de prezentat in cadrul dezbaterilor si atelierelor de lucru desfasurate in SUA

PROIECTUL LEONARDO DA VINCI LLP-LdV/IVT/2013/RO/202 Web skills by stimulating programming abilities in JavaScript

up

Grupul ţintă este format din 21 de elevi din clasele a IX-a şi a X-a aflat în formare iniţială – IVT, specializarea matematică-informatică, care vor efectua 60 de ore de practică/laborator în domeniul programării web. Pe timpul desfăşurării celor 60 de ore se va urmări dezvoltarea următoarelor competenţe web:
- utilizarea caracteristicilor şi a instrucţiunilor JavaScript;
- utilizarea funcţiilor şi a evenimentelor JavaScript;
- dezvoltarea capacităţilor de programare prin utilizarea obiectelor JavaScript.
Scopul urmărit este dezvoltarea gândirii antreprenoriale la elevi şi crearea de abilităţi de programare în JavaScript necesare dezvoltării de pagini Web, completate de dezvoltarea competenţelor lingvistice în limba germană. Stagiul are loc în Germania, Karlsruhe, la instituţia “alfatraining” în perioada 12 mai 2014 – 25 mai 2014. Selecţia elevilor interesaţi de proiectul propus va fi realizată pe baza a două probe eliminatorii şi a unui test scris. Primii 21 de elevi (care au punctajul cel mai mare la testul scris) vor fi declaraţi admişi în proiect.

Proiect nr. LLP-LdV/IVT/2013/RO/202 Web skills by stimulating programming abilities in JavaScript.
Paşii necesari pentru participarea la acest proiect sunt:
1. Dosarul de candidatură: se depune la secretariatul şcolii în perioada 2-4 decembrie 2013şi cuprinde:
- C.I. (xerox);
- scrisoare de intenţie;
- acordul scris al ambilor părinţi / susţinătorilor legali pentru deplasarea în Germania în perioada menţionată (descărcare formular).

2. Selecţia va fi realizată pe baza următoarelor probe şi criterii:
• proba 1 eliminatorie: rezultate la învăţătură (media >= 9.00), media la informatică >=8.50, frecvenţa la ore (peste 95%) şi nota 10 la purtare, din ultimul şi din prezentul an şcolar;
• proba 2 eliminatorie: interviul, ce se va desfăşura pe data de 5 decembrie 2013:
- se va evalua profilul personalităţii candidatului (capacitatea de a lucra în echipă, toleranţa, rezistenţa la stres, capacitatea de adaptare, seriozitate şi credibilitate, putere de convingere) şi portofoliul candidatului;
- cunoştinţe de cultură generală (istorie, geografie, biologie);
• selecţie prin test: se va desfăşura pe data de 9 decembrie 2013, ora 1200-1400, alcătuit din:
a – test grilă de utilizare a calculatorului (25 puncte);
b – test despre noţiuni de internet şi HTML (25 puncte);
c – test despre noţiuni de programare (20 puncte);
d – test scris de limba germană (nivel A1) (30 puncte); Se vor califica primii 21 de elevi în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut, plus 3 rezerve.

3. Afişarea rezultatelor: 9 decembrie 2013, ora 1900, la avizierul şcolii, pe site-ul şcolii www.colegiulnegruzzi.ro şi pe site-ul coordonatorului de proiect www.neagulucian.info. Eventualele contestaţii la proba scrisă (selecţia prin test) se vor depune la secretariatul şcolii pe data de 10 decembrie 2013, ora 830-1000.
Rezultatele finale vor fi afişate pe data de 10 decembrie 2013, ora 1400, la avizierul şcolii, pe site-ul şcolii www.colegiul negruzzi.ro şi pe site-ul coordonatorului de proiect www.neagulucian.info

4. Rezultate proba 1 şi 2 (descarcare rezultate)

Bibliografie si modele de itemi

Bibliografie si modele de itemi

Selectie candidati

Selectie candidati – detalii

Set modele itemi

Test model 1
Test model 2

Proiectul COMENIUS BILATERAL- COM-12-PBL-53-RO-FR (sept 2012-august 2014)

up
Tema:  Collaborative contribution to Wikipedia content on fantastic creatures in Romanian and French cultures” /Elaborarea comuna de materiale pentru platforma Wikipedia pe tema creaturilor fantastice din culturile romana si franceza

Institutia coordonatoare: Colegiul “Costache Negruzzi” din Iasi, Romania

Institutia partenera: Collège “Georges Courteline” din Paris,  Franţa.

Profesorii coordonatori: Gianina Artenie si Cristian Elenin

Profesori colaboratori: Denisa Manoiu si Anca Voicu

Elevi participanti: 20 de elevi de gimnaziu (clasele a VI-a , a VII-a si a VIII-a)

 Mobilitati planificate: 24 martie- 6 aprilie 2013, gazda: Collège “Georges Courteline” din Paris,  Franţa.

13-26 octombrie 2013, gazda: Colegiul “Costache Negruzzi”   din Iasi, Romania

LINK PROIECT – AICI

Colegiul “Costache Negruzzi” si-a depus in cursul anului scolar 2011-2012 candidatura pentru obtinerea finantarii unui proiect bilateral Comenius. In urma evaluarii efectuate de catre  Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP), proiectul “Collaborative contribution to Wikipedia content on fantastic creatures in Romanian and French cultures”, initiat de catre cadre didactice de la Colegiul “Costache Negruzzi” din Iasi si Collège “Georges Courteline” din Paris, Franta, a obtinut un grant pentru un schimb cultural ce va consta in mobilitati de elevi si profesori, vizite de lucru, vizite culturale si activitati educative specifice pe tema proiectului.

Initiativa vizeaza crearea oportunitatii la elevii din Iasi si Paris de a se implica in toate etapele conceperii si realizarii unui proiect comun. Va fi ocazia pentru ei de a-si dezvolta abilitatile lingvistice prin folosirea limbii engleze ca limba straina de contact, si de a dobandi notiuni de comunicare in limbile partenerilor, respectiv romana si franceza. Scopul final este crearea de pagini Wikipedia in cele 3 limbi amintite, avand ca tema reprezentarile creaturilor fantastice in ambele culturi, cu precadere, Vrajitoarea.. Acesta va fi prilejul pentru elevi de a intreprinde cercetari legate de acest subiect, urmand sa se intalneasca in cadrul mobilitatilor  pentru a realiza transferul de cunostinte si a elabora un text comun pe baza punctelor de divergenta , dar mai ales de convergenta dintre productiile lor.

Principalul vector al comunicarii  va fi platforma colaborativa PiratePad.net , pe care fiecare echipa  va afisa informatiile si va oferi partenerului posibilitatea de a le verifica si de a comunica propriile observatii, intr-un proces de transmitere continua si reciproca a datelor.

Intr-o prima etapa, se va proceda la selectia celor 20 de elevi participanti (plus 2 rezerve) pe baza criteriilor si in conditiile afisate pe site-ul colegiului si la afisierul de proiecte europene.

Dupa activitatea de culegere de informatii, de selectare a materialelor – texte, filme, reprezentari grafice etc.- cei 20 de elevi romani insotiti de 4 cadre didactice vor face in cursul lunii martie a anului 2013 o deplasare la partenerii francezi, impreuna cu care vor elabora primele pagini Wikipedia cu sinteza muncii colaborative, in limbile franceza, romana si in engleza ca limba de lucru. Se vor stabili de asemenea noile obiective si calendarul pentru activitatile urmatoare.

In cursul lunii octombrie a anului 2013, partenerii francezi (30 de elevi insotiti de 4 profesori) vor veni in Romania. Impreuna cu elevii romani, ei vor stabili varianta finala a textelor care vor completa paginile Wikipedia, si de asemenea vor prezenta programe artistice pe tema Vrajitoarei, vor organiza o expozitie de obiecte specifice acestor personaje, o expozitie de fotografii si vizite culturale.

Criterii de selectie elevi pentru participare la proiectul COMENIUS

  •   abilitati deosebite de comunicare in limba de lucru a proiectului (limba engleza) cat si limba de comunicare a partenerilor (limba franceza)
  •   abilitati de lucru pe calculator (tehnoredactare, editare text, design fotografie, grafica, film)
  •   performante scolare deosebite, participari meritorii la olimpiade si concursuri (in baza  portofoliului)
  •   toleranta, flexibilitate, disponibilitate la dialog, socializare si lucru in echipa
  •   curiozitate intelectuala, capacitate discursiva, argumentativa, spirit de initiativa
  •   implicare in proiecte, activitati de voluntariat, alte activitati extrascolare
  •   disponibilitatea familiei de a oferi gazduire elevilor din tara partenera precum si de a  sprijini activitatile proiectului pe durata desfasurarii lor in tara (octombrie 2013)
  •   stare buna de sanatate
  •   varsta intre 12-17 ani

Criterii de selectie profesori pentru participare la proiectul COMENIUS

  •   abilitati deosebite de comunicare in limba de lucru a proiectului (limba engleza) cat si limba de comunicare a partenerilor (limba franceza)
  •   toleranta, flexibilitate, disponibilitate la dialog, socializare si lucru in echipa
  •   experienta in organizarea si coordonarea de  proiecte, activitati de voluntariat, excursii si alte activitati extrascolare
  •   abilitati de lucru pe calculator (tehnoredactare, editare text, design fotografie, grafica, film)
  •   disponibilitate la efort intelectual si adaptare la lucru sub presiunea timpului, spirit de initiativa, spirit de observatie
  •   stare buna de sanatate
  •   implicare in faza initiala de concepere a proiectului si de gasire a partenerilor externi

Selectia elevilor si a profesorilor participanti se va desfasura joi, 29 noiembrie 2012, la orele 11.00, in Amfiteatrul Colegiului.

Obiective:

  • constientizarea importanta valorilor culturale, sa dezvoltam in randul elevilor aprecierea si preocuparea fata de aceste valori, fie ca sunt autohtone sau straine;
  • incurajarea educatiei pentru toleranta si diversitate la nivel national si european prin folosirea unor surse variate despre creaturile fantastice in general si a imaginii vrajitoarei in particular, perceputa ca un personaj negativ de catre comunitate;
  • sprijinirea invatarii limbilor straine, imbunatatirea abilitatilor de comunicare in limba engleza si franceza, cat si in limba materna;
  • dezvolarea abilitatilor de documentare, cercetare, selectare, analizare si prelucrare a datelor;
  • dezvoltarea competentelor digitale prin folosirea de noi tehnologii, incurajarea creativitatatii , exprimarii artistice, stimularea curiozitatii intelectuale;
  • imbunatatirea activitatii de predare si invatare folosind rezultatele proiectului, impartasirea si implementarea de bune practici scolare si promovarea unei bune colaborari intre institutiile scolare si profesorii acestora pentru schimburi culturale si educationale de lunga durata.

Activitatile deja parcurse:

  • s-a stabilit grupul de elevi participanti la proiect, s-a desfasurat o video conferinta de prezentare a ambelor grupuri de participanti
  • s-a initiat schimbul de corespondenta intre elevii nostri si elevii de la College Georges Courteline, din Paris, Franta;
  • Profesorii Mihaela Dobos, Denisa Manoiu si Anca Voicu au asistat elevii in stabilirea unei bibliografii de studiat pentru desfasurarea primei etape, de documentare, a proiectului si a intocmirii fiselor de lectura;
  • pregatirea mobilitatii care se va desfasura intre 24 martie-6 aprilie 2013

Comenius –Proiect multilateral Programul “ Invatare pe tot parcursul vietii” “Nature is the root of the European understanding” COM-12-PM-318-IS-SK

up

 LINK PROIECT – http://www.nreu.eu/

Perioada de desfasurare :  01.10.2012-30.06.2013

Limba de lucru : Engleza

Parteneri :

1. Zakladna Skola Svit Komenskeho-Slovacia

2. Athenee Royal Jean Rostand Philippeville-Belgia

3. CEIP La Arbolada –Spania

4. Szkola Podstawowa Nr.1 Starachowice –Polonia

5. College Pierre Martin-Rauzan-Franta

6. Colegiul “Costache Negruzzi” Iasi-Romania

Coordonator   Iasi-Romania-prof. Smaranda Miron

Obiectivele proiectului:

Principalul scop al parteneriatului e cooperarea intre scolile diferitelor tari participante , prin o varietate de activitati in legatura cu natura.

De exemplu :

-         Creearea unor trasee in fiecare tara cu explicarea florei , faunei si a solului

-         Descoperirea altor tari prin intelegerea diversitatii Comunitatii Europene

Rezultate asteptate :

-         Website-ul proiectului

-         Logo-ul proiectului

-         Copacul prieteniei

-         Carte de poezii despre natura

-         O macheta a zonei de traseu

-         Un ierbar

-         Certificat de prim-ajutor

-         O trusa de prim-ajutor

-         O culegere cu simboluri internationale pentru citirea unei harti

Criterii de selectie elevi pentru participare la proiectul COMENIUS

  •  abilitati deosebite de comunicare in limba de lucru a proiectului (limba engleza) cat si limba de comunicare a partenerilor (limba franceza, limba spaniola)
  •  abilitati de lucru pe calculator (tehnoredactare, editare text, design fotografie, grafica, film)
  •  performante scolare deosebite, participari meritorii la olimpiade si concursuri (in baza  portofoliului)
  •  toleranta, flexibilitate, disponibilitate la dialog, socializare si lucru in echipa
  •  curiozitate intelectuala, capacitate discursiva, argumentativa, spirit de initiativa
  •  implicare in proiecte, activitati de voluntariat, alte activitati extrascolare
  •  disponibilitatea familiei de a oferi gazduire elevilor din tara partenera precum si de a  sprijini activitatile proiectului pe durata desfasurarii lor in tara (octombrie 2013)
  •  stare buna de sanatate
  •  varsta: nascuti in 1999/2000

Criterii de selectie profesori pentru participare la proiectul COMENIUS

  •  abilitati deosebite de comunicare in limba de lucru a proiectului (limba engleza) cat si limba de comunicare a partenerilor (limba franceza)
  •  toleranta, flexibilitate, disponibilitate la dialog, socializare si lucru in echipa
  •  experienta in organizarea si coordonarea de  proiecte, activitati de voluntariat, excursii si alte activitati extrascolare
  •  abilitati de lucru pe calculator (tehnoredactare, editare text, design fotografie, grafica, film)
  •  disponibilitate la efort intelectual si adaptare la lucru sub presiunea timpului, spirit de initiativa, spirit de observatie
  •  stare buna de sanatate
  •  implicare in faza initiala de concepere a proiectului si de gasire a partenerilor externi

Proiectul INTERLINGUA

up

Proiectul INTERLINGUA (în derulare) – iniţiat de KULTUR KONTAKT Austria în parteneriat cu BRITISH COUNCIL Bucureşti (în derulare).

Scop

Conştientizarea elevilor de liceu asupra ipostazelor de student, angajat şi cetăţean într-un alt spaţiu socio-cultural şi formarea unor competenţe interculturale necesare în acest sens.

Proiectul I’m young Shakespeare (2008)

up

Tipul proiectului

Tineri în acţiune

ţări participante

Turcia, Georgia, România, Rusia.

Scop:

Realizarea de reprezentări multiculturale ale adolescenţilor, dezvoltarea de deprinderi legate de viaţa într-o societate multiculturală / interculturală (conştientizarea propriilor determinări culturale, stereotipuri şi prejudecăti, identificarea acestora la ceilalţi, capacitatea de a relativiza punctele de vedere, abilităţi comunicaţionale şi relaţionale); formarea de atitudini cum ar fi respectul pentru diversitatea culturală, pentru identitatea culturală proprie şi a celorlalţi, refuzul discriminării şi intoleranţei.

Productia Europeana de Alimente

up
Producţia europeană de alimente, un instrument pedagogic transversal pentru încurajarea unui consum de alimente responsabil şi a protecţiei mediului înconjurător (în derulare) – proiect multilateral Comenius, în parteneriat cu şcoli din Anglia, Italia, Germania, Finlanda, privind producţia europeană de alimente şi protecţia mediului.

O istorie comuna

up
Proiect susţinut de Adunarea Legislativa a Regiunii Emilia Romana- Italia şi de Consiliu Judeţean Iaşi- Romania
Ideea

Despre disensiunile dintre românii care s-au stabilit în Italia şi italieni se ştie, în principal datorită mass–mediei şi a felului în care aceasta a abordat problemele româno – italiene. Ceea ce se cunoaşte mai puţin, sunt rădăcina comună, influenţa avută de cultura latină în antichitate şi mai apoi, în renaştere şi iluminism, asupra poporului şi culturii noastre, elemente care au avut, de altfel, un rol fundamental în devenirea noastră ca popor şi civilizaţie. Pe de altă parte este importantă, în egală măsură, şi cunoaşterea anumitor aspecte din istoria fiecărui popor, care ne individualizează şi unicizează. Se poate ajunge astfel la a explica trăsături ale prezentului, ale lucrurilor cu care noi, români şi italieni, ne confruntăm zi de zi. Totodată, cunoscând trecutul şi explicând prezentul, se poate discuta mai uşor despre valori morale, estetice, sociale, culturale, într-un proces mai deschis de înţelegere a acestora, într-o încercare de formare a unei alte ecuaţii multiculturale între cele două popoare.

Perioada

Anul şcolar 2008-2009 cu două etape de documentare – în România la Colegiul „C. Negruzzi” Iaşi (23-30 noiembrie 2008) şi în Italia la Liceul „Enrico Fermi” Bologna (21-28 aprilie 2009). Proiectul poate fi continuat şi în anii următori.

Participanţi

32 elevi (16 din Colegiul „C. Negruzzi” şi 16 din Italia, Lic. „E. Fermi” Bologna) şi 6 profesori.
Din Colegiul „C. Negruzzi” au participat elevi din clasele a X-a A şi B şi din clasa a XI-a A.
Profesorii participanţi: Prof. Doboş Mihaela, Koriloff Adam, Perjoiu Rodica.

Obiective

  • cunoaşterea realităţii referitoare la realităţiile istorice şi prezente dintre Italia şi România;
  • încurajarea cunoaşterii reciproce ca o modalitate de eliminare a xenofobiei şi rasismului, de eliminare şi diminuare a stereotipurilor şi prejudecăţilor;
  • creşterea respectului pentru valorile locale, naţionale şi europene;
  • încurajarea cooperării dintre cele două popoare;
  • încurajarea dialogului, folosind, în măsura în care este posibil, limbile celor două popoare şi o limbă de circulaţie internaţională;
  • schimbul de informaţii, ca o modalitate de redefinire, consolidare şi verificare a valorilor sociale, culturale, morale, estetice şi instituţionale;
  • iniţierea unui demers educativ intercultural;
  • încurajarea spiritului civic al elevilor;
  • dezvoltarea abilităţilor de relaţionare;

EDUCATIA INTERCULTURALA

up
EDUCAŢIA INTERCULTURALĂ ŞI PREZENŢA SA
ÎN CURRICULUM ŞCOLAR

1.PREMISE

Dinamica socială a ultimelor decenii a adus în faţa lumii contemporane o serie de provocări faţă de care domeniul educaţiei nu poate rămâne indiferent, odată cu schimbarea accentelor de la predominanta monoculturalităţii către deschiderea interculturală. Aşadar, educaţia interculturală vizează o abordare a diferenţelor culturale, strategie prin care se iau în considerare interacţiunile spirituale, beneficiile schimburilor dintre culturi, într-un proces de legitimizare a unei identităţi culturale deschise.

Interculturalitatea se impune în învăţământul modern ca o necesitate spre a răspunde cerinţelor de educaţie ale societăţii contemporane, prin dezvoltarea interesului elevilor faţă de aspecte interculturale, prin dezvoltarea atitudinii de empatie culturală şi interculturală, ceea ce conduce la înţelegerea alterităţii şi a refuzului discriminării.

Noul curriculum încearcă să răspundă cerinţelor de a asigura în cadrul procesului educaţional orientarea către valori şi credinţe democratice, cultivând respectul pentru diversitatea culturală şi pentru identitatea culturală proprie.

2.ASPECTE ALE INTERCULTURALITĂŢII ÎN CURRICULUM

A. Limba şi literatura română

Programa de gimnaziu menţionează ca obiectiv cunoaşterea culturii locale şi naţionale, precum şi deschiderea interesului spre cultura diversă a Europei. În programă se regăsesc manifestarea interesului pentru comunicarea interculturală, interacţiunea dintre identitatea culturală naţională şi cea europeană, dar nu se oferă exemple de activităţi de învăţare, nu este vizată în mod stringent aplicarea acestor principii prin conţinuturile propuse. Manualele alternative nu acordă prioritate diversităţii culturale, conţin doar fragmente de opere din literatura universală (în special în manualele Ed.Humanitas) prevăzute ca lecturi suplimentare. Rolul profesorului va fi acela de a-i determina pe elevi să conştientizeze moştenirea culturală naţională prin etalarea folclorului românesc sau prin dialoguri interculturale (mituri, legende, port popular etc.) , toate acestea fiind menţionate în programă, dar nu ca elemente de conţinut intercultural. Nici programa, nici manualele nu sunt generoase în acest sens, dar elevii pot fi provocaţi pentru a avea o atitudine deschisă faţă de diversitatea culturală prin joc de rol, proiecte, portofolii, vizionare de film etc., suplinindu-se astfel limitele manualelor.

Programa de liceu nu explicitează conceptul de interculturalitate, operează cu sugestii precum “conştiinţa propriei identităţi culturale “ sau “într-un context cultural larg “ care ar trebui să orienteze prezentarea fenomenului literar autohton prin conexiuni şi deschideri europene. Dezvoltarea interesului faţă de aspectele interculturale este promovată prin conexiuni între literatura română şi cea universală, ce conţin deschideri de aplicabilitate practică, cu efecte asupra înţelegerii textelor literare propuse/alese, a valorilor cognitive, etice şi estetice intrinseci. Instrumentele educative sunt cele tradiţionale, uneori mascate de reprezentări grafice occidentale, dar fără a deschide elevilor lumi culturale diverse, fără dorinţa de a crea acestora o atitudine de curiozitate faţă de diversitatea culturală.

La nivelul clasei a IX-a manualele valorifică sugestiile programei şi lansează provocări prin sugestii bibliografice în care sunt incluse opere din literatura universală la fiecare dintre temele studiate.
Exemple: tema familiei permite profesorului libertatea de a extinde preocuparea pentru relevarea aspectelor interculturale, vizând depăşirea prejudecăţilor şi a stereotipiilor. Plecând de la romanul Maitreyi de M.Eliade sau Mara de I.Slavici (Ed. Art) se pot face trimiteri la familie ca entitate culturală, se pot dezbate arhetipuri interculturale, ritualuri etc. Literatura şi filmul se suprapun în interculturalitate, astfel că elevul poate vizualiza diferenţa şi diversitatea de cultură, de civilizaţie, prin raportări la identitatea protagoniştilor deveniţi eroi de film. Tema călătoriei, abordată prin texte literare şi nonliterare, poate genera activităţi de prezentare/confruntare a identităţilor social-culturale, urmărind modalitatea în care se construieşte o tradiţie în promovarea unui mod de viaţă, a altor civilizaţii.

În curriculum de clasa a X- a doar romantismul este tratat în context european, iar manualul editurii Humanitas prin sugestiile bibliografice încurajează interculturalitatea, cu accent asupra unor abordări inter- şi transdisciplinare. Se observă inconsecvenţa principiului aplicat în abordarea fenomenului literar, cultural, estetic, istoric etc., deşi opere importante ale literaturii române au contribuit la crearea unei identităţi culturale în context european (ex.: opera romantică a lui M.Eminescu, evoluţia romanului, dramaturgia modernă etc.).

Prevederile curriculare şi oferta manualelor de clasa a XI-a şi a XII-a orientează elevii către activitatea de documentare, de cercetare, valorificată în studii de caz şi dezbateri, în perimetrul unor teme precum: Latinitate şi Dacism, iluminismul, profilul cultural al etniei rrome (Ţiganiada), Orient şi Occident, Forme hibride ale civilizaţiei române la mijlocul secolului al XIX- lea, Curente literare /culturale în context european etc.; Identitatea culturală în context european, Dinamica fenomenului cultural în diferite epoci, cu accente asupra contextului socio-istoric şi cultural din diferite spaţii culturale.
Programa nu preconizează corelarea anumitor conţinuturi, astfel că esenţiale rămân strategiile prin care profesorul reuşeşte la finalul ciclului liceal să aplice aceste paradigme, orientând elevii către înţelegerea faptului că nu există culturi superioare, respectiv inferioare, ci tangenţe, conexiuni, interferenţe, decalaje şi determinări culturale, asigurându-se astfel respectul diferenţelor.

B.Limba engleză

Dimensiunea culturală ca informaţie, valori şi comportamente (“marele C”) în programa şcolară pentru limba engleză se regăseşte în conţinutul unităţilor de învăţare prin:

- teme ce abordează: viaţa de zi cu zi (mâncăruri şi bauturi tradiţionale, orarul meselor, bune maniere, sărbători publice, activităţi recreative etc.); condiţii de viaţă (standard de viaţă, condiţii de locuit etc.); relaţii interpersonale (familia şi relaţia familală, relaţiile între generaţii, relaţii la locul de muncă, relaţii între clase sociale etc.); valori, credinţe şi atitudini în relaţie cu clase sociale, instituţii, tradiţii, istorie, evenimente, personaje istorice, identitate naţională, ţări străine, popoare, arte, religie, umor etc.); limbajul corpului (cunoştinţele despre astfel de convenţii reprezintă o parte din competenţele socioculturale); convenţii sociale (ex. ospitalitate, punctualitate, cadouri, îmbrăcăminte, durata unei vizite, subiecte taboo, convenţii de conversaţie etc.); comportament ritualic (ex. nunţi, comportamentul publicului la ceremonii şi spectacole, festivaluri etc.).

- grade de formalitate/informalitate: limbaj funcţional, structuri lexicale şi gramaticale specifice, reguli şi modele de pronunţie şi intonaţie.

Temele sunt abordate prin: texte autentice, extrase şi/sau adaptate din articole de revista, ziare, cărţi, documente; didactice, special concepute pentru a acoperi o anumită arie lexicală; literare extrase/adaptate după capodepere ale scriitorilor de referinţă din literatura britanică şi americană; imagini, desene; diagrame, tabele, alte reprezentări grafice;material audio (cântece, interviuri, conversaţii); material video (filme, demonstraţii, interviuri, conversaţii)

Dimensiunea culturală ce vizează formarea de competenţe culturale (sensibilizare la diversitate, acceptarea diferenţelor, conştientizarea şi recunoaştere a informaţiilor culturale relevante, a prejudecăţilor, deschidere, empatizare, flexbilitate, toleranţă, de apreciere şi adaptare la valorile unei alte culturi) nu apare explicit, într-o secţiune separată, cu obiective specifice.
Cu toate acestea, competenţe culturale se regăsesc implicit, până la un anumit nivel, în competenţele de învăţare a unei limbi străine întrucât folosirea limbii presupune interacţiune şi comunicare între o diversitate de subiecţi. Aspectele şi diferenţele culturale sunt atinse în mod firesc pe parcursul predării elementelor de conţinut, a structurilor lexicale şi gramaticale dar şi atunci când sunt necesare, relevante, interesante pentru formarea elevilor ca viitori cetăţeni ai lumii.

Formarea competenţelor culturale prin:
-strategii de identificare a informaţiilor culturale, a diferenţelor, de a împărtăşi, de a compara informaţii şi experienţe din cultura româneasca şi cea străină ( învăţarea prin descoperire, reflecţie, anticipări, speculaţii etc)
-tehnici de dezvoltare a gândirii critice cu privire la prejudecăţi, stereotipuri culturale, neînţelegeri şi conflicte culturale
-dezvoltarea toleranţei, flexibilităţii, respectului pentru diversitate (a opiniilor) prin proiecte culturale de documentare şi prezentare şi prin lucru în echipă
-dezvoltarea empatiei prin jocuri de rol şi simulări, gesturi, mişcări stereotipice
-momente cultural-artistice: puneri în scenă a unor piese din cultura britanică/americană, carnaval de Halloween, scenetă de Crăciun, Ziua Recunoştinţei etc
-proiecte educaţionale ce presupun schimburi interculturale între şcoli-partenere (schimb de scrisori cu grupuri de elevi dintr-o cultură diferită, vizite de lucru, excursii etc.)

Sugestii de activităţi de formare a competenţelor culturale:

ACTIVAREA CONŞTIINŢEI CULTURALE

Cultural categorisations (asemănări şi deosebiri)
My story (cine sunt şi de unde vin),
Who are you, teacher? ( speculaţii pe marginea identităţii culturale a profesorului)
The ideal student (profesorii din alte culturi au reprezentări diferite ale conceptului de ”elev ideal”)
What embarrasses you? ( percepţie diferită asupra momentelor de jenă şi ridicol)
The world as I see it (noi suntem centrul universului, vedem lumea, chiar şi reprezentarea ei geografică, din perspectiva noastră)

CUVINTE, METAFORE, POVEŞTI

Snakes in the bushes (metafore din lumea animală-reprezentarea metaforică a şarpelui şi a şoarecelui în diferite culturi)
One woman’s story (experienţă de emigrant)
The quality of silence (semnificaţii ale tăcerii în diferite culturi)
Grandpa’s story (trecutul este o altă ţară)
Note the difference (varietatea lingvistică a limbii engleze în diferite zone ale lumii)

CONCEPTE CULTURALE

Icebergs (lucrurile pot fi ascunse dar ele există, mit cultural – realitate culturală)
Onion ring culture (ceapa ca metafora culturala, relaţia dintre produsele culturale şi valorile culturale)
Codes of conduct (analiză şi explicaţii asupra diferitelor coduri de comportament)
Walk on the wild side (reflecţie asupra violenţei stradale şi cauzelor ce duc la violenţă)

“PIERDUT” ÎN MAREA BRITANIE

What strikes you in a strange culture? (şocul cultural, percepţii diferite ale vieţii în Marea Britanie)
Dont let me be misunderstood!(diferenţe culturale înre Marea Britanie şi Statele Unite)
Four ways of complaining (moduri diferite de exprimare a unei nemultumiri în rândul clasei de mijloc)
The prince and the pauper (joc de rol centrat pe stereotipuri de comportament social)
Softening what you say (îndulcirea expresiilor tranşante, specific britanică)
UK quiz (documentare şi împărtăşire a rezultatelor cu privire la statistici culturale esenţiale din spaţiul britanic)

C.Limba germană

În predarea limbii germane ca limbă modernă, educaţia interculturală poartă numele de interkulturelle Landeskunde, şi este nelipsită din programele şcolare şi manuale, atât la gimnaziu, cât şi la liceu.
Astfel, pe parcursul studierii limbii germane, se are în vedere cultivarea şi dezvoltarea la elevi a unor valori si atitudini, cum ar fi:

- Dezvoltarea unor atitudini favorabile faţă de civilizaţia din spaţiul etnolingvistic
germanofon şi însuşirea unor elemente de cultură germanofonă, prin:
• Stimularea interesului pentru descoperirea unor aspecte legate de spaţiul etno-lingvistic germanofon/ viaţa copiilor din spaţiul etno-lingvistic germanofon;
• Stimularea curiozităţii şi interesului în a se informa asupra unor personalităţi
marcante ale istoriei şi culturii din spaţiul germanofon;
• Stabilirea unor asemănări şi deosebiri între elementele de cultură şi civilizaţie
descoperite prin studiul limbii germane, faţă de cultura autohtonă.

- Disponibilitatea pentru acceptarea diferenţelor şi pentru manifestarea toleranţei prin
abordarea critică a diferenţelor şi a stereotipurilor culturale;
- Dezvoltarea interesului pentru descoperirea unor aspecte socio-culturale şi profesionale specifice, prin receptarea unei varietăţi de texte în limba germană.

În scopul formării şi dezvoltării competenţelor interculturale în rândul elevilor se desfăşoară în orele de limba germană următoarele activităţi:

colecţie de obiecte culturale (reviste, imagini, ambalaje, vederi);
activităţi de proiect, albume tematice;
întocmirea de portofolii tematice;
prezentarea unor simboluri culturale, cântece, dansuri;
activităţi de grup: audiţii, vizionări, recitări, prezentare de serbări, concursuri
vizionări de filme şi prezentări în Power Point;
utilizarea de surse bibliografice;
discuţii pe grupuri;
jocuri didactice (gen ”Excursie pe hartă”).

Manualele pun la dispoziţa elevilor numeroase materiale autentice: imagini, fotografii, statistici şi texte precum articole de presă, fragmente din texte literare aparţinând scriitorilor de limbă germană, meniuri, reţete etc.

D. Istorie

Pornind de la importanţa predării istoriei din perspectiva lumii multiculturale de astăzi, curriculum actual propune competenţe, atitudini şi comportamente care vizează repectarea diferenţelor culturale şi a identităţilor naţionale, susţinerea activă a unor valori fundamentale precum toleranţa, înţelegerea şi respectul reciproc, democraţia, drepturile omului ş.a.
În curriculum-ul obligatoriu din învăţământul românesc actual, Istoria este prevăzută ca disciplină de învăţământ începând din învăţământul primar (clasa a IV-a). Din perspectiva educaţiei multiculturale, în programa de Istorie pentru clasa a IV-a, unul dintre cele cinci obiective cadru propuse vizează dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi. Prin disciplina Istorie în gimnaziu se continuă şi se aprofundează demersul iniţiat în învăţământul primar, în ceea ce priveşte formarea unui cetăţean creativ, cu abilităţi de comunicare socială, verbală şi non-verbală , având un set de valori care să-i orienteze activitatea şi care să coreleze evenimente din trecut cu realităţile prezentului, pentru a contribui la conştientizarea interdependenţelor dintre identitate şi alteritate, dintre local şi naţional, respectiv global, dintre drepturi şi responsabilităţi, dintre ideile şi comportamentul propriu şi mediul socio-economic şi cultural. Astfel printre competenţele generale vizate prin predarea istoriei la clasele V-VIII se află şi cele legate de exersarea demersurilor şi a acţiunilor civice democratice, iar printre valorile şi atitudinile promovate se numără:
• relaţionarea pozitivă cu ceilalţi
• respectarea drepturilor fundamentale ale omului
• asumarea diversităţii etnice, sociale, religioase şi culturale
La învăţământul liceal, competenţele generale şi specifice din programă urmăresc dezvoltarea unei personalităţi autonome, capabilă să analizeze, să propună soluţii, să accepte diversitatea şi dialogul, să observe şi să abordeze perspectivele multiple asupra trecutului, precum şi problemele sensibile şi controversate, să ia decizii în cunoştinţă de cauză, să-şi asume responsabilităţi, să practice atitudinile şi valorile societăţii democratice. Astfel, printre competenţele specifice care vizează interculturalitatea sunt:
• recunoaşterea asemănărilor şi diferenţelor dintre sine şi celălalt, dintre persoane, dintre grupuri (clasa a IX-a)
• utilizarea dialogului intercultural (clasa a IX-a)
• recunoaşterea şi acceptarea interculturalităţii (clasa a X-a)
• analiza diversităţii sociale, culturale şi de civilizaţie în istorie, pornind de la sursele istorice (clasa a XI-a);
Prin studierea istoriei la clasele a XII-a şi a XIII-a se urmăreşte dezvoltarea capacităţii de integrare activă în grupuri socio-culturale şi profesionale diferite, valorificând competenţele de comunicare şi relaţionare. Competenţele specifice sunt abordate şi la acest nivel din perspectiva educaţiei pentru drepturile omului, a educaţiei pentru diversitate, a perspectivelor multiple asupra istoriei, a problemelor sensibile şi controversate, a stretegiilor de argumentare, negociere şi cooperare, a utilizării surselor multiple de informare şi documentare.
La toate nivelurile de şcolaritate, conţinuturile de învăţare se referă la evoluţia spaţiului românesc în contextul european şi internaţional, la relaţiile dintre majoritate şi minorităţi, la relaţia românilor cu „celălalt”. Activităţile de învăţare propuse, în concordanţă cu competenţele, atitudinile şi valorile vizate trebuie să contribuie la înlăturarea stereotipiilor, a discriminării şi a automatismelor de gândire, precum şi la cultivarea spiritului tolerant.

E.Geografie

Competenţe:
- formarea tinerilor ca persoane capabile să aprecieze diferite culturi, să respecte şi să valorizeze pozitiv diferenţele culturale
- sensibilizarea elevilor în sensul respectării diversităţii, toleranţei şi solidarităţii.
- înţelegerea diversităţii naturale, umane şi culturale a României, Europei şi lumii şi realizarea de corelaţii cu informaţiile dobândite la alte discipline şcolare
- pregătirea viitorilor cetăţeni pentru o viaţă armonioasă într-o societate multiculturală.
Conţinuturi din curriculum:
- în clasa a V-a, a VIII-a, a X-a şi a XII-a, la capitolul “Populaţie şi aşezări omeneşti”, aspectele de interculturalitate se regăsesc prin utilizarea şi corelarea noţiunilor specifice, precum: rase umane, etnii, structura lingvistică, tradiţii, obiceiuri, mituri, conflicte etc.
- în clasa a VI-a şi în clasa a VII-a se studiază Geografia continentelor, iar educaţia interculturală se realizează permanent prin prezentarea aspectelor socio-culturale specifice fiecărei ţări studiate, făcându-se analogii cu ceea ce este caracteristic ţării noastre
Activităţi: efectuarea de excursii tematice cu participarea la evenimente culturale şi sărbatori locale, expoziţii, concursuri, serbări, activităţi muzicale şi corale în condiţiile în care arta se prezintă ca un excelent pretext şi ca o cale privilegiată pentru descoperirea, recunoaşterea şi aprecierea altor culturi.

F.Discipline socio-umane

În curriculum-ul obligatoriu din învăţămantul românesc actual, disciplinele socio-umane sunt prevazute începand din gimnaziu (clasa a VII-a şi clasa a VIII-a). Cultura civică reprezintă în gimnaziu o continuare, o aprofundare a educaţiei civice a elevilor iniţiată în învăţămantul primar, în ceea ce priveşte practicarea unui comportament civic într-o societate democratică, definit prin valori şi principii democratice.
Valori şi atitudini promovate:
- implicare civica în viaţa comunităţii şi cetăţenie activă;
- toleranţă şi respect faţă de diversitatea socială, religioasă, etnică, culturală,
- disponibilitate pentru dialog, relaţionare pozitivă cu ceilalţi;
- încredere în sine şi în ceilalţi.
La învăţământul liceal, competenţele generale şi specifice din programele disciplinelor socio-umane (psihologie – clasa a X-a, economie şi sociologie – clasa a XI-a, filosofie – clasa a XII-a) urmăresc cooperarea cu ceilalţi în rezolvarea unor probleme teoretice şi practice, în cadrul diferitelor grupuri, manifestarea unui comportament activ şi responsabil, adecvat unei lumi în schimbare, dezvoltarea unei personalităţi autonome, capabile să analizeze, să accepte diversitatea, sa-şi asume răspunderea, să ia decizii în cunoştinţă de cauză. Astfel, printre competenţele specifice la care trimit disciplinele socio-umane, din perspectiva interculturalităţii amintim:
- identificarea trăsăturilor specifice persoanei în societatea interculturală;
- manifestarea unei atitudini tolerante faţă de opiniile persoanelor aparţinând unor culturi diferite;
- proiectarea unui comportament care încurajează interculturalitatea,
- analizarea in echipa a unor modalitati de combatere, din perspectiva interculturalităţii, a atitudinilor şi actiunilor intolerante din şcoală, familie şi din grupul de prieteni.
Pot fi delimitate o serie de competenţe interculturale necesare rezolvării unor probleme de interacţiune eficientă în medii educaţionale informale:
• implicarea personala în activităţi interculturale extradidactice (cercuri, excursii, serbari şcolare);
• legarea şi menţinerea unor prietenii interculturale;
• realizarea unui proiect personal în context intercultural;
• acceptarea de noi membri în grupul din care fac parte;
• medierea şi rezolvarea unor eventuale conflicte interculturale în grupul de elevi.
Atitudini identificate în urma temelor studiate:
• stimă şi recunoaştere;
• deschidere spirituală;
• atitudine non-evaluativă (a nu judeca pe alţii);
• respect, atracţie, reciprocitate;
• atracţie epistemică;
• capacitatea de reorganizare într-un mod flexibil, deschis, creativ şi nu inchis, intolerant şi monoton;

G. Învăţământ primar

Lb. Română: Tradiţii, datini şi obiceiuri: Moş Crăciun, Bradul de Crăciun, Teatrul folcloric cu măşti – la români şi în ţărilele europene,
Istorie:
1. Popoare de ieri şi de azi: Dacii, romanii, grecii, galii, slavii, turcii (modul de viaţă, locuinţe, obiceiuri); Românii, francezii, ungurii, germanii, ruşii, sârbii, bulgarii (influenţe reciproce, tradiţii, sărbători, comunităţi minoritare în România);
2. Europa unită: Drapel, imn, Ziua Europei
Geografie: Oameni şi locuri – aşezări umane, comunităţi; Poporul. Naţiunea. Comunitatea internaţională;
Educaţia civică:
1. Persoane din lumea întreagă: deosebiri (culoarea pielii, limba vorbită, religie, obiceiuri, tradiţii);
2. Convenţia Naţiunilor Unite privind drepturile copilului

Concursul national pentru liceeni EUROSCOLA, editia a VII-a (2014/ 2015)
„Împreuna pentru tinerii Europei – o propunere legislativa de succes”

up

In contextul anului in care se desfasoara alegerile pentru Parlamentul European si, in continuare, procedura de alegere a presedintelui Comisiei Europene, Biroul de Informare al Parlamentului European in Romania si Ministerul Educatiei Nationale invita toate liceele interesate sa participe la concursul Euroscola cu tema „Impreuna pentru tinerii Europei – o propunere legislativa de succes”.
In cadrul competitiei nationale, elevii sunt  invitati sa simuleze activitatile legate de adoptarea unei rezolutii in Parlamentul European, in cadrul procedurii legislative ordinare (codecizie). Simularea va porni de la o propunere legislativa initiata de Comisia Europeana, Comunicare a Comisiei catre Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic si Social European si Comitetul Regiunilor: Impreuna pentru tinerii Europei. Apel la actiune pentru combaterea somajului in randul tinerilor (COM/2013/0447 final), care va fi discutata la nivelul comisiei parlamentare permanente Ocuparea fortei de munca si afaceri sociale, urmand sa se incheie cu adoptarea sau respingerea acesteia in plenul Parlamentului.
Colegiul National “Costache Negruzzi” din Iasi se inscrie in aceasta competitie, echipa formata din 24 de elevi si 2 profesori coordonatori propunandu-si realizarea, pe de o parte, a simularii sesiunii parlamentare, iar pe de alta, realizarea unei campanii de promovare a importantei institutiilor europene, in special a Parlamentului European in viata tinerilor. Activitatile propuse se vor desfasura in perioada 5 iunie 2014 – 30 septembrie 2014, conform obiectivelor impuse de organizatorii competitiei.

OBIECTIVE
Echipa Colegiului “Costache Negruzzi” din Iasi isi propune ca prin proiectul „Impreuna pentru tinerii Europei – o propunere legislativa de succes” sa atinga urmatoarele obiective:
- sa informeze grupul tinta asupra institutiilor europene si a rolului Parlamentului European in procesul decizional al Uniunii Europene, prin realizarea si distribuirea de materiale informative (site, pliante, brosuri, pagina de Facebook);
- sa responsabilizeze grupul tinta prin simularea rolurilor de membri ai Parlamentului European si prin intermediul unor activitati complexe si concrete de constientizare a importantei acestei institutii (spoturi, dezbateri, activitati culturale, activitati de initiativa publica);
- sa informeze si sa stimuleze tinerii cu privire la importanta  participarii la alegerea reprezentantilor pentru Parlamentul European.
- sa dezvolte abilitatile de comunicare, lucru in echipa si leadership ale elevilor implicati in proiect;
- sa realizeze un film care sa simuleze prezentarea in plen a raportului pe marginea initiativei legislative propuse, dezbaterea pe marginea lui (3 interpelari) si votul final.

COMPONENTA ECHIPEI
Pentru a respecta principiul egalitatii de sanse, in perioada 28 aprilie 2014 – 31 mai 2014, Colegiul “Costache Negruzzi” a realizat o selectie a grupului de elevi care vor participa in activitatile asociate competitiei Euroscola.
Astfel, in perioada 28 aprilie 2014 – 9 mai 2014, elevii din categoria de varsta 15-18 ani au fost invitati sa se inscrie in competitia de selectie prin depunerea unui dosar care sa cuprinda un CV personal si o scrisoare de intentie.
In perioada 28 – 29 mai 2014 a avut loc interviul de selectie a candidatilor.
Ponderea celor doua etape de selectie a fost egala, pentru dosarul de candidatura calculandu-se  un punctaj ponderat al activitatilor prezentate in CV (maximum 50 de puncte), iar pentru interviu acordandu-se un punctaj de maximum 50 de puncte.
Afisarea rezultatelor competitiei a avut loc pe data de 31 mai 2014.

Coordonatori:
Prof. Cristina Mocanu
Prof. Anca Voicu

Membrii echipei:
Adamut Iulia
Anghel Irina
Balan Stefan
Carja Mihail
Chiorcea Andra
Dobos Teodora
Dorofte Mara Teodora
Dragoi Catalina
Farcas Daria Andreea
Gall George Victor
Gheorghiu Calin
Luca Celina
Maftei Irina Elena
Mancasi Niki Vlad
Mironeanu Alexandra
Mistreanu Ioana
Moldoveanu Irina
Muntenasu Ana Maria
Padureanu Anastasia
Pantilimonescu Florina
Petrea Rebeca
Popa Delia Melania
Rawan Diana Ramadan
Rezus Ioana-Irina

STADIILE PROIECTULUI
Inaintea stabilirii activitatilor concrete ce urmeaza a fi derulate in cadrul proiectului, conform obiectivelor propuse, au avut loc cateva etape preliminare ce au inclus selectarea membrilor echipei de proiect, intalniri de lucru pentru stabilirea obiectivelor concrete ale proiectului si a activitatilor ce vor fi desfasurate. Astfel, in vederea organizarii proiectului in cadrul scolii noastre, s-a avut in vedere fixarea unei strategii de management care sa conduca la realizarea obiectivelor precum si propunerea de activitati concrete, a unui buget minim si a unor strategii de atragere de parteneri si sponsori.

Calendarul proiectului si activitati propuse
05.06.2014
- Lansarea oficiala a proiectului prin publicarea pe site-ul scolii precum si pe o pagina de Facebook creata in scopul proiectului (care va fi actualizata pe toata durata proiectului) ce va contine atat informatii despre institutiile europene, cat si informatii la zi despre derularea activitatilor asociate.

05.06.2014-25.06.2014
- Documentarea si studierea materialelor puse la dispozitie de Biroul de Informare al Parlamentului European in Romania precum si celor provenite din alte surse, cu privire la problemele tinerilor;
- Realizarea materialelor de identitate a proiectului (conceperea unei sigle personalizate, fixarea unui slogan, realizarea unui site gazduit de domeniul scolii cu privire la importanta institutiilor europene);
- Realizarea de materiale informative cu privire la rolul institutiilor europene si la problemele tinerilor din Uniunea Europeana (spoturi, pliante, brosuri, flyere) in vederea distribuirii pe parcursul proiectului.

15.06. 2014 – 16.06. 2014
- Conceperea si aplicarea unui chestionar pe un esantion de 100 de tineri cu privire la problemele acestora in contextul initiativei legislative propuse, in vederea identificarii unor potentiale interpelari pe marginea acesteia.

25.06.2014 – 15.07.2014
- Initierea si realizarea unor parteneriate cu institutii si ONG-uri din zona judetului Iasi, in vederea informarii opiniei publice cu privire la rolul institutiilor europene si a importantei votului la nivel european. Se vor avea in vedere in principal asociatii de voluntari din care o parte din membrii echipei Colegiului “Costache Negruzzi” fac deja parte (Interact, Youth Bank, Bethany, etc.), se vor stabili o serie de intalniri si se vor realiza workshop-uri in cadrul acestora

04.06.2014 – 01.09.2014
- Realizarea unei intalniri de lucru cu unul dintre parlamentarii europeni alesi din Romania in vederea cristalizarii notiunilor cu privire la importanta Parlamentului European precum si a procedurilor pe care acesta din urma le utilizeaza.

15.08.2014 – 01.09.2014
- Realizarea de materiale suport pentru simularea sesiunii parlamentare in cadrul proiectului, amenajarea spatiului in care urmeaza a fi desfasurata simularea, cooptarea de parteneri pentru filmare.  Se vor concepe in acesta etapa argumentatia initiala a raportorului pentru initiativa legislativa propusa precum si o lista cu 3 intrebari (interpelari) adresate de eurodeputati in plen (pe baza chestionarului aplicat).

01.09.2014 -15.09.2014
- Simularea activitatilor legate de adoptarea unei rezolutii in Parlamentul European, in cadrul procedurii legislative ordinare (codecizie). Simularea va porni de la o propunere legislativa initiata de Comisia Europeana, Comunicare a Comisiei catre Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic si Social European si Comitetul Regiunilor: Impreuna pentru tinerii Europei. Apel la actiune pentru combaterea somajului in randul tinerilor (COM/2013/0447 final), care va fi discutata la nivelul comisiei parlamentare permanente Ocuparea fortei de munca si afaceri sociale, urmand sa se incheie cu adoptarea sau respingerea acesteia in plenul Parlamentului.

15.09.2014 – 30.09.2014
- Diseminarea rezultatelor proiectului prin editarea unui numar supliment al Jurnalului Negruzzist, dedicat proiectului Euroscola, ce va contine reportaje, fotografii si interviuri desfasurate pe parcursul proiectului.
- Organizarea unei dezbateri in cadrul careia se vor disemina activitatile derulate in proiect si se vor discuta rezultatele implementarii acestuia, subliniindu-se importanta institutiilor europene in viata tinerilor din Romania.

In perioada 30.09.2014 – 09.10.2014 se va intocmi si se va expedia catre Biroul de Informare al Parlamentului European in Romania dosarul proiectului.