PĂRINŢI PENTRU PĂRINŢI

10.10.2017

STIMAŢI PĂRINŢI,

Începutul anului şcolar este o perioadă importantă pentru copii şi părinţi, în care se întâlnesc, deopotrivă, bucuria, entuziasmul unui nou început, regăsirea prietenilor după vacanţă, dar şi încordarea, nesiguranţa, stresul generat de nou şi schimbare (o şcoală nouă, un alt colectiv de elevi, noi cadre didactice, schimbarea nivelului de învăţământ etc.). Apar întrebări, nelinişti, gânduri şi emoţii care pot afecta comportamentul copilului, interferând cu starea sa de bine şi cu evoluţia sa şcolară.
Ce pot face părinţii pentru a facilita adaptarea copilului la ritmul şi cerinţele mediului şcolar? Care sunt indiciile stresului ? Cum pot părinţii să dezvolte abilităţile copilului de a face faţă factorilor cu potenţial stresant? Ce este inteligenţa emoţională şi ce rol are aceasta pentru protejarea copilului de efectele stresului?
Iată câteva întrebări care au primit răspuns în emisiunea Tableta de sănătate de la TVR Iaşi, moderată de Claudia Dănăilă. Specialiştii invitaţi: psiholog Irina Dumitru, prof. dr. consilier şcolar la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”, Şcoala Primară „Carol I” şi psiholog Mihaela Ghircoiaş.
Puteţi urmări materialul integral, accesând adresa web:
http://media.tvriasi.ro/index.php/video/1489/tableta-de-sananate-stresul-inceputului-de-an-scolar/

Vizionare plăcută şi un an şcolar cu un nivel optim de stres!

Echipa de implementare a Programului Părinţi pentru părinţi


16.06.2016

Strategii de disciplinare pozitivă

Cum stabilim limite, menţinând în acelaşi timp relaţii pozitive cu copilul? Ce strategii de disciplinare sunt eficiente în situaţiile tensionate? Cum încurajăm cooperarea şi comportamentele adecvate ale copilului?
La toate aceste întrebări am căutat răspunsuri împreună cu părinţii elevilor din învăţământul primar, joi, 21.04.2016, într-o atmosferă relaxantă si creativă. Am aflat că, din punct de vedere etimologic, cuvântul disciplină e înrudit cu cuvântul discipol şi înseamnă a învăţa, prin urmare, disciplinarea pozitivă înseamnă focalizarea pe aspectele pozitive ale unui comportament şi achiziţia unor comportamente sănătoase.
Deoarece modul în care se exprimă comportamentul depinde de abilităţile pe care le are copilul în repertoriul său comportamental, metodele de disciplinare sunt nuanţate în funcţie de specificul psiho-aptitudinal al acestuia. În plus, părinţii au descoperit şi exersat metode de disciplinare specifice pentru următoarele categorii de situaţii:
– când copilul învaţă un comportament nou;
– când dorim să consolidăm un comportament;
– când copilul nu este motivat, deci nu vrea să-şi însuşească un anumit comportament.
În concluzie, datorită legăturilor afective care există între membrii unei familii, părinţii pot influenţa decisiv comportamentul copilului şi determina schimbarea profundă a acestuia. Implicarea unui specialist poate fi necesară, dar niciodată nu este suficientă pentru rezolvarea problemei copilului. Alianţa familie-şcoală, bazată pe încredere reciprocă şi colaborare permanentă, garantează succesul acţiunii de disciplinare şi educare a copilului.
În calitate de facilitatori ai activităţii, consilierii şcolari, prof. Ana-Camelia Tamaş şi prof. dr. Irina Dumitru mulţumesc părinţilor pentru implicarea în activitate, deschiderea şi receptivitatea manifestate. Totodată, vă invităm să ne trimiteţi sugestiile dumneavoastră, feedback cu privire la activităţile la care aţi participat la adresa de email parintipentruparinti@yahoo.com
Vă aşteptăm cu interes la viitoarele noastre activităţi!

Echipa de implementare a Programului Părinţi pentru părinţi


05.04.2016

Rolul comunicării în optimizarea relaţiilor interpersonale

În data de 22.03.2016, în cadrul Programului Părinţi pentru părinţi, la invitaţia doamnei prof. Carmen Radu, profesorii consilieri şcolari Ana-Camelia Tamaş şi Irina Dumitru au abordat împreună cu părinţii elevilor din clasa a VI-a E aspecte specifice privind climatul educativ existent în cadrul instanţelor principale de socializare (familie-şcoală), profilul relaţiei elev-familie-şcoală în percepţia elevilor şi a părinţilor, importanţa comunicării în orientarea şi motivarea copiilor spre producerea unor schimbări dezirabile.
Concret, întâlnirea a debutat cu informarea părinţilor cu privire la rezultatele studiului „Analiza comparativă a percepţiei elevilor şi părinţilor cu privire la relaţia elev-familie-şcoală”, derulat în perioada decembrie 2015-februarie 2016, cu scopul identificării nevoilor, resurselor şi modalităţilor preferate de relaţionare din cadrul colectivului. Transparenţa concluziilor, corelaţiile existente între percepţiile elevilor şi părinţilor confirmă asumarea conştientă şi eficientă a responsabilităţii rolului parental cu efecte pozitive în cultivarea atitudinilor şi comportamentelor elevilor. Am remarcat ulterior, în cadrul dialogului cu părinţii, conştientizarea rolului important pe care părinţii îl au în educarea copiilor, pragmatismul sugestiilor oferite de părinţi în ceea ce priveste îmbunătăţirea climatului educativ din clasă şi, nu în ultimul rând, colaborarea cu profesorul diriginte, premisă pentru funcţionarea optimă a parteneriatului şcoală-familie. Calitatea relaţiilor pe care părinţii şi profesorii le stabilesc cu elevii influenţează în mod cert performanţele şcolare ale acestora, complianţa lor la reguli, imaginea şi stima de sine.
În partea a doua a întâlnirii, părinţii au pus în practică abilităţile de comunicare în diverse situaţii ipotetice, antrenându-se în oferirea unui feedback pozitiv, nonevaluativ, bazat pe observarea comportamentelor copilului. Prin puterea lor de sugestie cuvintele evocă imagini şi experienţe care pot stimula, energiza, apropia sau pot răni, bloca, demotiva persoanele şi tensiona relaţiile. Descoperind cum reacţionează cei din jur la mesajele pe care le transmitem, devenim mai responsabili faţă de ceea ce transmitem, mai motivaţi să comunicăm eficient, mai ancoraţi în realitatea colectivă pe care o reprezintă spaţiul comunicării. Ce fel de mesaje populează acest spaţiu? În ce măsură ne reprezintă intenţiile profunde? Cum putem influenţa producerea schimbării în direcţia dorită?
Suntem responsabili de felul în care construim şi transmitem mesajele, deoarece acestea determină în mare măsură rezultatele pe care le obţinem. Depinde doar de noi să construim relaţii pozitive şi să comunicăm în mod eficient, deoarece alegerea cuvintelor potrivite pentru a induce o stare emoţională favorabilă manifestării comportamentelor dorite este o abilitate care poate fi exersată şi antrenată în mod cotidian.
Multumim părinţilor participanţi la activitate şi doamnei prof. Carmen Radu pentru invitaţie! Vă aşteptăm la viitoarele noastre activităţi şi vă invităm să ne trimiteţi sugestiile dumneavoastră, feedback cu privire la activităţile la care aţi participat la adresa de email parintipentruparinti@yahoo.com
Echipa de implementare a Programului Părinţi pentru părinţi


10.12.2015

STIMATI PARINTI,

Programul PĂRINŢI PENTRU PĂRINŢI a continuat în luna decembrie 2015 cu activitatea intitulată Comunicare şi responsabilitate în familie. Cu această ocazie, părinţii şi copiii au reflectat la aşteptările pe care le au unii de la ceilalţi, la aspectele pozitive ale relaţiei părinte-copil, dar şi la aspectele care generează controverse, în final, identificându-se strategii de optimizare a comunicării în familie. Participanţi la această activitate au fost elevii clasei a IX-a A şi părinţii acestora, sub coordonarea doamnei profesor Silviana Ionesei, activitatea fiind facilitată de doamna profesor consilier şcolar Ana-Camelia Tamaş.
Împărtăşind experienţe împreună, participanţii au conştientizat faptul că pot construi o relaţie strânsă părinte-copil prin interacţiuni pozitive, ascultare activă, comunicare eficientă şi empatie. Când tinerii se simt bine petrecând timp împreună cu părinţii lor, ei sunt mai relaxaţi şi mai încrezători, dornici să menţină o relaţie pozitivă, să le asculte sfaturile, interpretând intenţiile părinţilor ca fiind unele de susţinere şi de protecţie, nu de control. Validaţi de încrederea şi atitudinea receptivă a părinţilor, tinerii se simt capabili să-şi asume responsabilităţi din ce în ce mai mari, pe măsura libertăţilor dorite.
Mulţumim elevilor şi părinţilor participanţi pentru implicare şi disponibilitatea de a împărtăşi experienţe, modele de comunicare şi de asumare a responsabilităţii. Totodată, vă invităm să oferiţi feedback cu privire la activităţile la care aţi participat şi sugestii pentru viitoarele activităţi la adresa de e-mail parintipentruparinti@yahoo.com.
Vă mulţumim anticipat şi aşteptăm cu interes propunerile dumneavoastră.
Sarbători Fericite şi un An Nou plin de bucurii!
LA MULTI ANI!
Echipa de implementare a Programului PĂRINŢI PENTRU PĂRINŢI


23.11.2015

STIMATI PARINTI,

In data de 19 noiembrie 2015 s-a desfasurat prima activitate din acest an scolar a programului Parinti pentru parinti, intitulata Oportunitati de studiu in strainatate.
Reprezentantele Grupului EDUCATIVA, Alina Cojocaru – Psiholog, Consilier Educational Senior si Georgiana Bejanaru – Coordonator Regional Educativa Teacher Network, au discutat cu parintii prezenti aspecte referitoare la:
• sisteme de invatamant din tari precum Marea Britanie, Olanda, Danemarca;
• procesul de aplicare la o universitate din strainatate;
• conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un elev pentru a aplica si a fi admis la o universitate in strainatate;
• importanta alegerii studiilor in conformitate cu aptitudinile si interesele elevului;
• serviciile de consiliere disponibile in cadrul Grupului Educativa.
Conform feedback-ului oferit de parinti, activitatea a raspuns in mare masura preocuparilor acestora legate de educarea copiilor, informatiile prezentate intr-o maniera clara facilitand luarea deciziei de continuare a studiilor elevilor in strainatate, pe baza unor criterii obiective: resurse, costuri, termene, facilitati, avantaje, dezavantaje.
Parintii au constientizat importanta sprijinului oferit copiilor pentru alegerea unor domenii de studiu conform abilitatilor, aptitudinilor si intereselor acestora. Optiunea pentru o educatie de calitate reprezinta primul pas spre un viitor stralucit, atat in plan personal, cat si profesional.
Multumim invitatelor, elevilor si parintilor participanti la activitate!

Echipa de implementare a Programului Parinti pentru parinti


19.11.2015

STIMATI PARINTI,

Va invitam sa participati la activitatea cu care debuteaza anul acesta Programul Parinti pentru parinti din data de 19 noiembrie 2015, orele 1700-1830, intitulata Oportunitati de studiu in strainatate.
Probabil, chiar in aceste momente, va intrebati: De ce sa particip la aceasta intalnire?
Beneficiile directe ale participarii pot fi urmatoarele:
• Obtinerea de informatii actuale si complete despre oportunitatile de studiu si bursa din tari europene;
• Oferirea copilului dumneavoastra sansa de a avea mai multe optiuni in legatura cu cariera sa;
• Obtinerea de sprijin si indrumare in toate etapele procesului de admitere a fiului/fiicei dumneavoastra la universitatea dorita;
• Stabilirea de contacte cu alti parinti interesati de acest subiect.

La aceasta intalnire vom beneficia de expertiza invitatei noastre, doamna Anca Gilca, Coordonator Retea Educationala EDUCATIVA care va raspunde in mod specific intrebarilor dumneavostra.
Daca tema propusa v-a trezit interesul, va rugam sa confirmati participarea trimitand un e-mail la adresa parintipentruparinti@yahoo.com

Va asteptam cu drag!
Echipa de implementare a Programului Parinti pentru parinti



21.05.2015

STIMATI PARINTI,

În data de 21 mai 2015 s-a desfăşurat seminarul EDUCAŢIA SEXUALĂ ÎN ADOLESCENŢĂ: de la adevăruri delicate la responsabilităţi asumate la care au fost invitaţi specialişti cu o vastă experienţă în consiliere şi psihoterapie: Dr. Howard Eyrich, coordonatorul Programului de Doctorat în consiliere al Seminarului Teologic din Birmingham Alabama, SUA şi Eugenia Erhan, psihoterapeut, coordonatorul proiectului “Merită să aştepţi”, program de modelare a atitudinii privind viaţa sexuală în adolescenţă.

Ritmul accelerat al dezvoltării în plan psihosexual îi pune pe părinţii adolescenţilor în faţa unor provocări care implică adaptarea pe mai multe paliere. Unul dintre domenii vizează clarificarea percepţiilor şi ideilor pe care le au despre sexualitate (privită în general, ca atribut al oricărei fiinţe umane) şi, mai ales, despre începerea vieţii sexuale a adolescentului.

Este important ca părinţii să abordeze acest subiect cu naturaleţe, în contextul unei comunicări autentice, educaţia sexuală fiind, în fond, o parte normală a educaţiei pe care părinţii o oferă copilului. În plus, abordând acest subiect, părinţii îi pot transmite informaţii corecte, dar şi propriile valori, credinţe, opinii cu privire la sexualitate, facilitând formarea unei atitudini responsabile faţă de aceasta.

Studiile arată că o educaţie sexuală corespunzătoare şi o relaţie părinte-copil bazată pe încredere previn începerea vieţii sexuale de timpuriu. Pe de altă parte, mesajele şi atitudinile promovate de mass media, modificarea valorilor generaţiei actuale, dezvoltarea fizică (dar nu şi neapărat emoţională) mai rapidă a copiilor, presiunea grupului de prieteni sau a partenerului, curiozitatea şi dorinţa adolescentului de a se “maturiza” reprezintă alţi factori care pot genera comportamente de risc în sfera sexualităţii, în măsura în care adolescentul nu beneficiază de sprijinul familiei.

Situaţiile statisticile din România confirmă scăderea vârstei la care adolescenţii devin activi sexual: 15% dintre adolescenţi au declarat că şi-au început viaţa sexuală (23% dintre băieţi şi 11% dintre fete, 20% în urban vs. 14% în rural); în funcție de categoria de vârstă, un sfert din adolescenții de peste 14 ani și 1% sub 14 ani au declarat că și-au început viața sexuală; în medie, adolescenții și-au început viața sexuală la vârsta de 15.5 ani. (UNICEF Romania, Centrul de Sociologie Urbană și Regională Institutul de Științe ale Educației, Situaţia adolescenţilor din România, 7 Septembrie 2013).

Pornind de la cazuri reale, părinţii au căutat împreună cu invitaţii răspunsuri la diverse întrebări. De exemplu, cum pot răspunde unor replici ale adolescentului: «Toată lumea face sex, eu de ce nu?»; «Prietenii mei fac sex şi râd de mine pentru ca eu nu fac.»; «Mi-a spus că mă părăseşte, dacă nu fac sex». Cum pot reacţiona adecvat ca părinte în situaţia în care surprind adolescentul accesând site-uri sau citind reviste cu conţinut pornografic? În ce măsură ceea ce fac în calitate de părinte oferă modele adecvate de conduită interpersonală şi dezvoltă inteligenţa emoţională a adolescentului?

Perioadă tumultoasă, adolescenţa este vârsta descoperirii sexualităţii, a atracţiei reciproce şi a iubirii. Conştientizarea acestor nevoi fireşti ale adolescentului permite părinţilor să-şi ofere suportul într-o manieră echilibrată, în care disponibilitatea se împleteşte cu respectul pentru spaţiul personal şi dreptul la intimitate al adolescentului.

Mulţumim invitaţilor şi părinţilor participanţi pentru implicare şi disponibilitatea de a împărtăşi experienţe, modele de comunicare şi asumare a responsabilităţii. Totodată, vă invităm să comunicaţi cu echipa de implementare a Programului Părinţi pentru părinţi oferind feedback cu privire la activităţile la care aţi participat, sugestii pentru temele viitoarelor activităţi sau adresând întrebări la adresa de e-mail parintipentruparinti@yahoo.com. Vă mulţumim anticipat şi aşteptăm cu interes opiniile dumneavoastră!


30.04.2015

STIMATI PARINTI,

În perioada 25 noiembrie – 8 decembrie 2014 Organizaţia MBK International, reprezentată de psihoterapeut Eugenia Erhan şi Colegiul “Costache Negruzzi” au desfăşurat în parteneriat proiectul „Merită să aştepţi” – program de modelare a atitudinii privind viaţa sexuală la adolescenţi.

La activităţile proiectului a participat un număr de 307 elevi din clasele a IX-a şi a X-a din cadrul Colegiul “Costache Negruzzi” Iaşi, activitatea remarcându-se prin caracterul practic, aplicativ şi prin impactul, contribuţia efectivă la dezvoltarea personală a elevilor prin formarea unei atitudini realiste, responsabile cu privire la decizia privind debutul activităţii sexuale.

Având în vedere impactul acestui proiect în rândul elevilor, dorim să oferim şi părinţilor oportunitatea de a reflecta şi discuta despre educaţia sexuală, cum să comunicăm optim pe această temă, când şi cât este necesar ca aceştia să ştie, fără ca dezvoltarea emoţională naturală să fie perturbată şi de ce nu putem lăsa exclusiv în seama mass-mediei şi a şcolii educaţia sexuală a copiilor şi adolescenţilor.

Vă invităm joi, 21 mai 2015, între orele 1700-1830, să participaţi la seminarul interactiv EDUCAŢIA SEXUALĂ ÎN ADOLESCENŢĂ: de la adevăruri delicate la responsabilităţi asumate, susţinut în cadrul Programului Părinţi pentru părinţi de invitaţii noştri, specialişti cu o vastă experienţă în consiliere şi psihoterapie:

  • Dr. Howard Eyrich, coordonatorul Programului de Doctorat în consiliere al Seminarului Teologic din Birmingham Al, cu experienţă de peste 30 ani în consilierea pre-maritală şi maritală.
  • Eugenia Erhan, psihoterapeut, coordonatorul Proiectului Merită să Aştepţi – program de modelare a atitudinii privind viaţa sexuală la adolescenţi, reprezentant al MBK International.

Puteţi confirma participarea şi adresa întrebări invitaţilor trimiţând un e-mail la adresa parintipentruparinti@yahoo.com Participarea este gratuită! Vă aşteptăm cu drag!


07.04.2015

În perioada decembrie 2014 – ianuarie 2015, în cadrul Colegiului “Costache Negruzzi” Iaşi, s-a derulat studiul sociologic intitulat Capitalul educațional din perspectivă intergenerațională. Acesta a fost inițiat de Vasiliu Roxana-Mihaela, bursier doctorand, proiect POSDRU/159/1.5/S/133675, Beneficiar Academia Română, Filiala Iași și doctorand al Universității „Al. I. Cuza” din Iași, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice, Specializarea Sociologie şi s-a derulat cu sprijinul cadrelor didactice şi al profesorilor consilieri şcolari din Cabinetul de Asistenţă Psihopedagogică al Colegiului.
Studiul a vizat relația dintre familie și mediul educațional, trasarea percepţiilor elevilor în legătură cu rolul familiei în transmiterea capitalului educaţional, identificarea perspectivelor de viitor ale acestora, stabilirea rolului părinţilor/altor actori în alegerea unităţilor de învăţământ. Alte aspecte surprinse: rolul educației în accepțiunea tinerilor, stiluri educative promovate în familie, obiceiuri de consum cultural, roluri parentale/familiale în raport cu educația copiilor etc.

Au fost aplicate 139 chestionare elevilor din 12 clase de nivel liceal (folosind un pas statistic de doi), acestea fiind auto-administrate (completate de elevi sub supravegherea cercetătorului), respectându-se principiul confidențialității datelor. La studiu au participat 42% elevi de gen masculin şi 58% elevi de gen feminin; majoritatea elevilor chestionaţi locuiesc în mediul urban (84,10%), iar 57.2% au afirmat că au fraţi/surori. Un procent de 74,6% dintre elevii chestionaţi sunt înscrişi la profilul real, iar 25,4% la profilul uman; un procent semnificativ (56,50%) au media generală din ultimul an peste 9,50, iar 4,30% dintre elevi au avut media 10.

Raportul de cercetare poate fi consultat în varianta extinsă în cadrul Cabinetului de Asistenţă Psihopedadogică din Colegiul „Costache Negruzzi” Iaşi. Pentru conturarea unui profil socio-educaţional general al populaţiei şcolare selectăm câteva aspecte relevante din Raport, mulţumind pe această cale cercetătorului care ne-a pus la dispoziţie aceste date:

• Majoritatea elevilor locuiesc cu ambii părinţi, acest fapt contribuind în mod semnificativ la asigurarea echilibrului structurii familiale;
• Elevii provin, în majoritate, din familii cu un nivel educaţional ridicat, majoritatea părinţilor fiind absolvenţi de studii superioare (facultate, masterate, studii doctorale şi post-universitare); această distribuţie corelază cu statutul ocupaţional al părinţilor, atât mamele, cât şi taţii fiind în majoritate salariaţi, fapt care asigură un nivel bun de trai.
• Majoritatea elevilor afirmă că familia le oferă tot ceea ce au nevoie pentru desfăşurarea optimă a activităţii şcolare (rechizite, manuale, cărţi, instrumente de lucru etc). Majoritatea elevilor chestionaţi consideră că învăţământul liceal este accesibil tuturor persoanelor, indiferent de etnie, vârstă, gen, în mare măsură (53,6%), în timp ce procentajul respondenților care sunt de părere că învăţământul universitar este accesibil în mare măsură tuturor persoanelor este de 42,8%;
• Relaţia elevilor cu părinţii este apreciată ca fiind foarte bună (50,70%) şi bună (29%), majoritatea elevilor afirmând că familia îi încurajează să se ocupe de şcoală, de învăţat, de realizarea profesională, susţinându-i în alegerea carierei sau în deciziile privind viitorul profesional;
• Un procent semnificativ de elevi (97,80%) intenţionează, după terminarea clasei a XII-a, să se înscrie la o facultate, iar aceste planuri coincid în mare măsură cu cele ale părinţilor;
• Pentru majoritatea elevilor, Colegiul „Costache Negruzzi” din Iaşi a reprezentat prima opţiune la înscrierea în clasa a IX-a; dintre persoanele care au influenţat această opţiune, părerea părinţilor a contat cel mai mult;
• Relaţia părinţilor cu şcoala este pozitivă şi constantă, părinţii venind la şedinţele cu părinţii sau din proprie iniţiativă, pentru a se interesa de situaţia la învăţătură a elevului; aproape jumătate dintre elevi (44.9%) au declarat că părinţii ţin legătura cu dirigintele clasei şi în afara şedinţelor cu părinţii;
• În general, durata pregătirii temelor variază, de la 2 la 6 ore; majoritatea elevilor sunt mulţumiţi şi foarte mulţumiţi de rezultatele şcolare obţinute până în prezent, 42,80% dintre elevi câştigând burse de merit sau premii la concursurile şcolare;
• Cel mai frecvent elevii primesc ajutor în pregătirea pentru şcoală din partea mamei; acest lucru corelează cu faptul că cel mai des activitatea de pregătire şcolară a elevului este controlată predominant de mamă, comparativ cu cea efectuată de tată, bunici, fraţi/surori;
• În ceea ce priveşte principalele recompense folosite de părinţi în cazul obţinerii unor rezultate bune la şcoală de către elevi, aceastea vizează cu prioritate aspecte de ordin material: primirea de cadouri, excursii/tabere, ieşiri în oraş, cumpărături; cu mai puţine menţiuni se clasează laudele/felicitările. Principalele sancţiuni aplicate de părinţi în cazul obţinerii unor note mici vizează restricţii privind utilizarea calculatorului, internetului, telefonului mobil, reducerea banilor de buzunar, interzicerea sau diminuarea numărului de ieşiri în oraş/la diferite evenimente sau impunerea unui program de studiu extins;
• Un procent semnificativ de elevi (55,80%) sunt implicaţi în activităţi extracurriculare, cursuri de iniţiere/perfecţionare. Principalele tipuri de activităţi în care sunt implicaţi elevii sunt: cercuri ştiinţifice/centre de excelenţă, cursuri de limbi străine, voluntariat, cercuri artistice (teatru, instrumente muzicale, dans), activităţi sportive.
• Aspectele cele mai importante pentru reuşita în viaţă a unei persoane sunt, în percepţia elevilor Colegiului “Costache Negruzzi”: să fie muncitoare (foarte important – 53,60%), să aibă studii superioare (50%), să aibă părinţi educaţi (47,10%).

Nota cercetătorului: Sondajul face parte dintr-o cercetare sociologică mai amplă, realizată la nivelul mai multor unități de învățământ liceal din municipiul Iași. Mențiune: Această lucrare a fost realizată în cadrul proiectului POSDRU/159/1.5/S/133675 “Inovare și dezvoltare în structurarea și reprezentarea cunoașterii prin burse doctorale și postdoctorale (IDSRC – doc postdoc)”, cofinanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Stimaţi părinţi, vă puteţi exprima opiniile cu privire la acest studiu trimiţându-ne un mesaj la adresa de e-mail:parintipentruparinti@yahoo.com.

Vă mulţumim anticipat şi vă aşteptăm la întâlnirile noastre viitoare!

Totodată, vă urăm, cu ocazia Sfintelor Sărbători Pascale, ca Lumina Învierii să vă dăruiască multă sănătate, bucurii şi pace!

Echipa de implementare a Programului PĂRINŢI PENTRU PĂRINŢI


03.03.2015

În vederea optimizării adaptării şcolare şi emoţionale a elevilor aflaţi în situaţii de evaluare şi asigurării calităţii procesului instructiv-educativ, Cabinetul de asistenţă psihopedagogică din cadrul Colegiului „Costache Negruzzi” a desfăşurat în perioada ianuarie-februarie 2015 proiectul de analiză a percepţiilor şi atitudinilor elevilor faţă de situaţia de evaluare şi a modalităţilor de coping aplicate în vederea reducerii stresului asociat acestor situaţii.

În urma centralizării datelor, am constatat că situaţia de evaluare este percepută diferit de elevi, în funcţie de trăsăturile de personalitate (emotivitate, tipul dominant de reacţii în situaţii dificile, modalitatea de a face faţă unei probleme etc), dar şi de specificul situaţiei de evaluare (dificultatea sarcinii, importanţa, modalitatea de realizare etc). Confruntându-se cu solicitări care induc un grad variabil de stres, unii elevi reacţionează disproporţionat în preajma examenului, chiar dacă sunt pregătiţi foarte bine. În acest context, atitudinea şi suportul părinţilor sunt decisive pentru asigurarea echilibrului psihologic al elevului. Cu cât copiii sunt mai mici, cu atât mai mult simt nevoia să fie susţinuţi şi încurajaţi, părinţii ajutându-i să perceapă situaţia de evaluare drept o modalitate de a-şi identifica punctele tari şi pe cele slabe, ultimele fiind un stimul pentru a accede la noi strategii, metode, acţiuni de optimizare a competenţelor.

Despre toate acestea am discutat joi, 26 februarie 2015, cu părinţii elevilor din clasa a IV-a B, la invitaţia doamnei prof. înv. primar Mona Balan. Întâlnirile cu părinţii având ca temă pregătirea psihologică a elevilor aflaţi în situaţii de evaluare vor continua, echipa de implementare a Programului Părinţi pentru Părinţi abordând fiecare colectiv de părinţi ai elevilor aflaţi în situaţia de a susţine o evaluare naţională/examen, la o dată care va fi comunicată de către fiecare profesor înv. primar/diriginte.

Vă mulţumim pentru participare şi implicare!


14.12.2014

Prevenirea comportamentelor de risc şi promovarea siguranţei pe internet

Atracţia pe care internetul o stârneşte în rândul adolescenţilor corelează cu accesul facil, necostisitor şi nelimitat la o sursă uriaşă de informaţii, cu oportunitatea depăşirii limitărilor specifice vârstei şi a socializării cu persoane aparţinând unor spaţii culturale diverse, într-un mediu lipsit de graniţe, adesea chiar şi de limite morale, moment care aduce în atenţie, dincolo de nenumăratele beneficii, riscurile utilizării internetului: de exemplu, hărţuirea, înstrăinarea datelor personale, accesarea de imagini nepotrivite sau dependenţa de internet.

Cum pot părinţii să-i protejeze pe adolescenţi de potenţialele riscuri ale acestui mediu de comunicare? Care sunt indiciile unei situaţii periculoase în acest mediu şi cum ar putea părinţii să o preîntâmpine? Cum pot ei comunica în mod real cu adolescenţii pe această temă, evitând certurile şi interzicerea nerealistă a folosirii internetului într-o lume a comunicării digitale? Am încercat să aflăm răspunsuri alături de invitatul nostru, domnul Vasile Dron, Comisar şef de Poliţie la Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane, Centrul Regional Iaşi, în cadrul unei noi întâlniri Părinţi pentru părinţi cu tema Prevenirea comportamentelor de risc şi promovarea siguranţei pe internet, joi, 11 decembrie 2014.

Aducând discuţiei, prin cazurile şi informaţiile prezentate, o notă accentuată de realism şi responsabilitate, domnul Vasile Dron a transmis mesajul că prevenţia înseamnă informare şi conştientizare a riscurilor la care se expun adolescenţii prin utilizarea imprudentă a tehnologiilor de comunicare on-line, implicarea părinţilor fiind absolut necesară pentru promovarea utilizării responsabile a internetului, pentru menţinerea unei relaţii optime, astfel încât aceştia să fie deschişi comunicării şi dezvăluirii situaţiilor on-line potenţial riscante, abuzive. În plus, parteneriatul funcţional familie-şcoală-comunitate ar putea fi susţinut eficient de şcoală prin derularea unor cursuri opţionale privind drepturile şi obligaţiile elevului în mediul online şi prin formarea de competenţe în utilizarea sigură a Internetului. Prin instituţiile sale abilitate, comunitatea susţine efortul educativ şi potenţează efectul măsurilor preventive prin crearea unui context legislativ naţional coerent şi consistent, adaptat legislaţiei europene, în vederea protecţiei copiilor şi adolescenţilor în mediul on-line.

Mulţumim şi pe această cale domnului Comisar şef Vasile Dron, pentru participarea la activitate, părinţilor şi tuturor profesorilor diriginţi care au făcut posibil evenimentul prin implicarea lor.

Până la următoarea întâlnire Părinţi pentru părinţi, coordonatorul programului, prof. dr. Elvira Rotundu şi echipa de implementare reprezentată de prof. Mihaela Ţura şi consilierii şcolari, prof. Ana-Camelia Tamaş şi prof. dr. Irina Dumitru, vă urează Sărbători Fericite şi un An Nou plin de bucurii! La mulţi ani!

[scrollGallery id=24]


09.12.2014

STIMAŢI PĂRINŢI,

Vă invităm să participaţi la activitatea cu care debutează anul acesta Programul Părinţi pentru părinţi din data de 11 decembrie 2014, orele 1700-1830, intitulată Prevenirea comportamentelor de risc şi promovarea siguranţei pe Internet.

Instrument omniprezent în viaţa noastră cotidiană, Internetul creează oportunităţi reale de învăţare, de accesare eficientă a resurselor educaţionale, de experimentare inedită a divertismentului şi a socializării. Cu toate acestea, utilizarea sa excesivă, neavizată, poate genera riscuri şi experienţe negative precum: cyberbullying-ul sau hărţuirea şi intimidarea, chatting-ul sau contactul on-line cu persoane necunoscute, furtul datelor personale, expunere la conţinuturi neadecvate etc. Dreptul la siguranţa fizică, psihologică şi identitate trebuie garantat şi în mediul virtual, la fel ca şi în cel real, părinţii putând deveni parteneri viabili ai adolescenţilor în acest mediu printr-o informare corectă şi prin aplicarea eficientă a unor măsuri de protecţie on-line. În acest sens, dorim să oferim părinţilor oportunitatea de a împărtăşi idei utile, de a crea o comunitate de resurse şi experienţe care să le ofere încrederea şi competenţa necesară sprijinirii adolescenţilor în promovarea siguranţei pe Internet.

La această întâlnire vom beneficia de expertiza invitatului nostru, domnul Vasile Dron, Comisar şef de Poliţie la Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane, Centrul Regional Iaşi care va răspunde în mod specific întrebărilor părinţilor şi căruia îi mulţumim anticipat pentru disponibilitatea şi timpul acordat.

Dacă tema propusă v-a trezit interesul, vă rugăm să confirmaţi participarea trimiţând un e-mail la adresa parintipentruparinti@yahoo.com

Vă aşteptăm cu drag!

Echipa de implementare a Programului Părinţi pentru părinţi


27.11.2014

Prin rezultatele obţinute în primul an de implementare, 2013-2014, Programul Părinţi pentru părinţi şi-a dovedit în mod cert utilitatea, părinţii apreciind în repetate ocazii această iniţiativă a Conducerii Colegiului “Costache Negruzzi”.

Dezvoltarea abilităţilor de relaţionare pozitivă cu copilul/adolescentul, antrenamentul deprinderilor de comunicare asertivă, informarea cu privire la caracteristicile de dezvoltare specifice fiecărei vârste au facilitat adoptarea flexibilă şi funcţională a unor comportamente şi atitudini modelatoare, părinţii conştientizând importanţa şi impactul stilului parental asupra randamentului şcolar şi a stării de bine a copilului.

Va anunţăm că Programul Părinţi pentru părinţi continuă şi în anul şcolar 2014-2015, atingerea primului obiectiv propus – includerea în program a unui număr de cel puţin 100 de beneficiari – fiind facilitată de crearea unui grup de discuţii (comunicare electronică) cu părinţii. Întâlnirile noastre viitoare cu părinţii vor fi însoţite şi de publicarea unor materiale informative periodice, cu tematică specifică fiecărui nivel de vârstă al copiilor.

Pentru a veni în întâmpinarea aşteptărilor dumneavoastră, vă rugăm să completaţi chestionarul pus la dispoziţie pe site-ul Colegiului “Costache Negruzzi”, secţiunea PĂRINŢI PENTRU PĂRINŢI şi să-l trimiteţi la adresa de e-mail: parintipentruparinti@yahoo.com.

Vă mulţumim şi va aşteptăm la întâlnirile noastre!


Miercuri, 26.03.2014, de la ora 17.00, a avut loc o nouă întâlnire a Părinţilor pentru părinţi, iniţiativă coordonată şi implementată de prof. dr. Elvira Rotundu, Director al Colegiului “Costache Negruzzi” Iaşi, prof. consilier şcolar Ana-Camelia Tamaş, prof. dr. consilier şcolar Irina Dumitru cu sprijinul prof. diriginţi ai elevilor din ciclul liceal.

Activitatea a avut ca temă Prevenirea comportamentelor de risc şi promovarea unui stil de viaţă sănătos şi s-a adresat în principal părinţilor de adolescenţi.

Inspiraţi, entuziaşti şi angajaţi în misiunea de părinte, am descoperit împreună că ne confruntăm cu provocări similare în ceea ce priveşte tentaţiile care-i pot seduce pe adolescenţi, cu interogaţii şi reflecţii pe teme comune în ceea ce priveşte vârsta schimbărilor, încercărilor şi căutărilor, cu decizii uneori dificil de luat în ceea ce priveşte menţinerea limitelor şi a supravegherii parentale, mai ales la această vârstă, cu alegeri care implică în mod profund, conştient şi direct responsabilitatea parentală, atenţia, tactul, înţelegerea.

Într-un cadru informal, deschis, colaborativ, părinţii prezenţi au avut oportunitatea de a discuta despre schimbările fizice şi psihologice prin care trec adolescenţii, despre tentaţiile şi riscurile care apar în contextul vieţii moderne şi, nu în ultimul rând, despre cum pot preveni şi gestiona situaţiile cu risc pentru sănătate, unde pot găsi informaţii, suport şi consiliere. Onorăm prezenţa părinţilor şi toate experienţele parentale împărtăşite.

Mulţumim şi pe această cale domnului Romică Ichim care a răspuns prompt invitaţiei de a participa la această activitate, atât în calitate de şef al Centrului Regional de Prevenire, Evaluare şi Consiliere Antidrog Iaşi, cât şi în calitate de părinte, împărtăşind cu generozitate şi coerenţă informaţii actuale, recomandări şi sugestii utile părinţilor în vederea prevenirii comportamentelor de risc şi menţinerii unui stil de viaţă sănătos.

Vă aşteptăm cu interes şi apreciere şi la următoarele noastre activităţi!

Echipa de implementare a programului Părinţi pentru părinţi



STIMAŢI PĂRINŢI,

 

Vă invităm să participaţi la activitatea organizată în cadrul programului “Părinţi pentru părinţi” care va avea loc în data de 26.03.2014, ora 17,00 la Colegiul „Costache Negruzzi”.

Tema propusă pentru această activitate este Prevenirea comportamentelor de risc şi promovarea unui stil de viaţă sănătos şi se adresează, în special, părinţilor elevilor din ciclul liceal.

Vă aşteptăm cu interes şi vă mulţumim anticipat pentru această colaborare!


Cum disciplinezi şi construieşti în acelaşi timp o relaţie pozitivă cu copilul? Cum îţi adaptezi atitudinea şi intervenţia parentală atunci când conduita preadolescentului se modifică? Care este linia de demarcaţie care separă evoluţia intensă şi specifică din preadolescenţă de suferinţă, criză şi risc? Ce ar trebui să ne îngrijoreze, să ne atragă atenţia în felul de a fi al puberului? Cum putem ajuta preadolescentul să facă faţă într-un mod adaptativ tuturor transformărilor şi provocărilor specifice vârstei?

Aceste repere tematice au creat, în primele două luni ale anului 2014, un spaţiu al interogaţiei, al dialogului părinţilor elevilor din ciclul primar şi gimnazial. Comuniunea ideatică şi experienţială împărtăşită de participanţi a generat un important capital de încredere în abilităţile parentale existente şi a validat generalizarea bunelor practici de disciplinare şi educare. S-au conturat orizonturi de aşteptare realiste, s-au descoperit idei, răspunsuri, strategii, s-au aprofundat alternative de acţiune, pentru a enumera doar câteva dintre beneficiile directe ale participanţilor.

Vă mulţumim şi vă aşteptăm cu interes şi la următoarele activităţi, pentru a consolida parteneriatul şcoală-familie şi a spori beneficiile acestei colaborări.
Echipa de implementare a Programului Părinţi pentru Părinţi




STIMAŢI PĂRINŢI,


Vă invităm să participaţi la activitatea organizată în cadrul programului “Părinţi pentru părinţi” care va avea loc în data de 26.02.2014, ora 16.30, la Colegiul „Costache Negruzzi” Iasi.

Tema propusă pentru această activitate este Pubertatea – vârsta schimbărilor  şi se adresează, în special, părinţilor elevilor din ciclul gimnazial.

Vă aşteptăm cu interes şi vă mulţumim anticipat pentru această colaborare!


Invitație la dialog cu părinții la Colegiul ”Costache Negruzzi” Iași


Colegiul „Costache Negruzzi” Iași organizează Programul de educaţie şi asistenţă parentală şi familială „Părinţi pentru părinţi” care se adresează părinţilor elevilor școlii, în funcţie de interesele lor, dar şi altor categorii de persoane implicate direct în creşterea şi educarea copiilor (bunici, rude, tutori etc.). Programul se desfăşoară în parteneriat cu Asociaţia de Părinţi a Colegiului „Costache Negruzzi” Iași, iar activităţile se vor derula începând cu anul şcolar 2013-2014.

Prin Programul „Părinţi pentru părinţi” iniţiatorii îşi propun să dezvolte abilităţile parentale ale participanţilor, de cunoaştere şi înţelegere a personalităţii copiilor, exersarea deprinderilor de relaţionare pozitivă în disciplinarea copiilor şi adolescenţilor, dezvoltarea comunicării asertive în familie, clarificarea rolurilor, a drepturilor şi a responsabilităţilor în familie, conştientizarea impactului stilului parental asupra randamentului şcolar al copilului. În acelaşi timp, Programul „Părinţi pentru părinţi” încurajează implicarea părinţilor în viaţa şcolii, prin dezvoltarea parteneriatului şcoală-familie, activităţile facilitând astfel comunicarea autentică şi schimbul de experienţă.

Prima etapă din derularea programului presupune analiza nevoilor de formare şi asistenţă a părinţilor, aceştia fiind invitați să completeze un chestionar care poate fi accesat de pe site-ul şcolii www.colegiulnegruzzi.ro la secţiunea PĂRINŢI PENTRU PĂRINŢI. Program de educaţie şi asistenţă parentală şi familială. Tematica abordată în cadrul activităţilor va reflecta interesele şi opţiunile exprimate de părinţi, cât şi problematica identificată de consilierii şcolari şi cadrele didactice din şcoală, în activitatea lor psihopedagogică şi didactică.

În vederea diseminării activităţilor proiectului, coordonatorii acestuia îşi propun realizarea unei broşuri care să reflecte preocupările, experienţele de învăţare ale părinţilor din Colegiul “Costache Negruzzi” Iaşi prin participarea la programul de educare şi asistenţă parentală şi familială “Părinţi pentru părinţi”.

Informații suplimentare se pot obține la secretariatul Colegiului ”Costache Negruzzi” Iași (0232210510). Persoane de contact: profesori consilieri școlari, Ana Camelia Tamaș și Irina Dumitru.


Colegiul „Costache Negruzzi” susţine familia în efortul ei educativ şi oferă părinţilor o oportunitate de informare şi dialog pe teme legate de creşterea şi dezvoltarea copiilor.

Programul de educaţie şi asistenţă parentală şi familială “Părinţi pentru părinţi” se adresează în principal părinţilor elevilor Colegiului “Costache Negruzzi”, în funcţie de nevoile şi interesele lor, dar şi altor categorii de persoane implicate în mod direct în creşterea şi educarea copiilor (bunici, rude, tutori etc).

Prin Programul “Părinţi pentru părinţi” ne propunem:

  • să dezvoltăm abilităţile părinţilor de cunoaştere şi înţelegere a personalităţii copiilor, a caracteristicilor specifice fiecărei vârste
  • să exersăm deprinderi de relaţionare pozitivă în disciplinarea copiilor şi a adolescenţilor
  • să aplicăm comunicarea asertivă în familie, ca mijloc de facilitare a dezvoltării personale a copilului
  • să clarificăm rolurile, drepturile şi responsabilităţile în familie, în vederea facilitării schimburilor informaţionale şi emoţionale autentice, modelatoare
  • să conştientizăm impactului stilului parental asupra randamentului şcolar al copilului
  • să promovăm un stil de coping funcţional pentru a face faţă stresorilor cotidieni
  • să creştem gradul de implicare a părinţilor în educarea copiilor şi în dezvoltarea parteneriatului cu şcoala.

Vă invităm să participaţi la întâlnirile lunare ale Programului “Părinţi pentru părinţi”, pentru a descoperi împreună moduri creative de a ne înţelege mai bine copiii, de a le oferi o bază solidă pe care să crească încrezători, armonioşi şi puternici.

Pentru a răspunde cât mai specific aşteptărilor şi nevoilor dumneavoastră, vă rugăm să descărcaţi şi să completaţi chestionarul de mai jos şi să-l trimiteţi completat la adresa de e-mail: parintipentruparinti@yahoo.com. Vă mulţumim!

Descărcare chestionar pentru părinţi

Prima întâlnire se va desfăşura în luna ianuarie, la o dată care va fi anunţată ulterior.